Zielony Ład jest sprzeczny z Konstytucją RP
- Szczegóły
- Kategoria: Polska
- Opublikowano: wtorek, 05, listopad 2024 04:59
- Super User
- Odsłony: 159
Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP – pisze prof. Ryszard Piotrowski w raporcie dotyczącym Zielonego Ładu przygotowanym na zlecenie „Solidarności”. W opinii jednego z najbardziej uznanych polskich konstytucjonalistów unijna polityka klimatyczna narusza aż 10 artykułów naszej ustawy zasadniczej.
Jak tłumaczy prof. Ryszard Piotrowski, Zielony Ład stoi w sprzeczności już z pierwszym artykułem Konstytucji RP, w myśl którego Rzeczpospolita jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli. Zasada ta wyklucza prymat państwa wobec jednostki oraz ignorowanie dobra tej jednostki przez władze państwowe. – Takie rozumienie dobra wspólnego wyklucza także ignorowanie praw mniejszości i narzucanie odgórnej wizji dobra wspólnego, egzekwowanej przy zastosowaniu przymusu państwowego, co jest cechą charakterystyczną rozwiązań Europejskiego Zielonego Ładu – pisze konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego.
Przymus i kary zamiast demokracji
Unijna polityka klimatyczna narusza również konstytucyjne zasady sprawiedliwości społecznej oraz demokratycznego państwa prawnego wyrażone w artykule nr 2 ustawy zasadniczej. W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego do filarów demokratycznego państwa prawnego należą zakaz arbitralności w działaniu władzy publicznej i poszanowanie godności jednostki. – W przypadku regulacji składających się na Europejski Zielony Ład mamy do czynienia z arbitralną ingerencją w życie obywateli, polegającą na zmuszeniu ich pod groźbą kar do dostosowania się, na własny koszt lub ze znacznym udziałem środków własnych, do nowych wymagań, niezależnie od tego, jakie są możliwości obywateli i ich przekonanie o słuszności samego przedsięwzięcia, które ma być realizowane ambitnie i szybko. Tego rodzaju założenie jest nie do pogodzenia z zasadą demokratycznego państwa prawnego – zaznacza prof. Piotrowski.
Koniec z gospodarką rynkową?
Strategia Zielonego Ładu jest również sprzeczna z zasadą społecznej gospodarki rynkowej wyrażoną w art. 20 Konstytucji. W jego myśl podstawę ustroju gospodarczego naszego państwa stanowi gospodarka „oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych”. Tymczasem w Zielonym Ładzie reguły rynkowe mają zostać zastąpione regułami poprawności klimatycznej. – Wolność działalności gospodarczej jest wartością konstytucyjną i nie może zostać zastąpiona przez niskoemisyjność działalności gospodarczej. Jednakże Europejski Zielony Ład uzależnia – poprzez przymus ekonomiczny i administracyjny oraz stosowanie sankcji karnych – możliwość prowadzenia działalności gospodarczej od spełnienia arbitralnie ustalonych wymagań – czytamy w opinii prof. Piotrowskiego.
Regulacje składające się na Zielony Ład wykraczają poza zakres kompetencji, które, wstępując do Unii Europejskiej, przekazaliśmy Brukseli na mocy art. 90 ustawy zasadniczej. – Przekazanie kompetencji organów władzy państwowej w niektórych sprawach, przewidziane w tym przepisie, nie oznacza przekazania „organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu” kompetencji do decydowania o sposobie życia obywateli bez pozostawienia im możliwości wyboru – czytamy w raporcie.
Utrata suwerenności
Zgoda na Zielony Ład oznacza de facto rezygnację z suwerenności. Zgodnie z art. 4 Konstytucji RP „Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu”. Tymczasem unijna polityka klimatyczna stawia instytucje UE w pozycji zwierzchniej wobec władz krajowych posiadających demokratyczny mandat od narodu. – Arbitralny charakter, nieproporcjonalność i bezalternatywność reguł składających się na Europejski Zielony Ład oznacza rezygnację z możliwości stanowienia o losie mieszkańców Polski w takim zakresie, w jakim ma się dokonać zaplanowane przekształcenie UE, co jest równoznaczne z konstytucyjnie wykluczoną rezygnacją z możliwości stanowienia o losie Polski – wskazuje prof. Ryszard Piotrowski.
Raport „Drapieżny Zielony (nie)Ład” to pierwsze opracowanie, które w kompleksowy sposób przedstawia skutki, a przede wszystkim koszty polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Poszczególne rozdziały raportu zostały przygotowane przez wybitnych ekspertów. Dość powiedzieć, że w przedsięwzięciu wzięli udział m.in. konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego prof. Ryszard Piotrowski, czy prof. Witold Modzelewski, niekwestionowany autorytet w dziedzinie prawa podatkowego. Z kolei redakcją raportu zajął się dr Artur Bartoszewicz ze Szkoły Głównej Handlowej, jeden z najbardziej znanych obecnie polskich ekonomistów.
Łukasz Karczmarzyk